Forum
TillbakaKladdkake-KM söndag 25/9 |
---|
Trivselgruppen bjuder in till Kladdkake-KM i samband med medel-KM på söndag 25/9. Alla som vill vara med anmäler sig i denna tråd senast fredag 23/9. Regler: För att delta bakar du en kladdkaka (eller flera) och tar med till tävlingen. Skriv ner receptet och ta med det också (det kommer att bedömas). Bedömning: En jury kommer att bedöma smak och hur komplicerat receptet är (kort tid i ugn premieras). Alla som kommer till tävlingen kommer att få kladdkaka/fika men blir det inte tillräckligt med bidrag till Kladdkake-KM kommer trivselgruppen att komplettera så att det räcker till alla. Trivsel genom Sissel 14 sep 2022 |
Svar (15 st) |
---|
Påminnelse om att anmäla här om ni vill vara med på kladdkake-KM |
Vi anmäler Ellen |
Några Hellbergare vill vara med men oklart hur många. |
Jag anmäler mig. |
En simonssonsk kladdkaka kommer (vi är dock oense om reglerna, få se hur striden i köket avlöper...) |
Vi/ jag är också gärna med och tävlar. Jag vet att man kan vinna något... |
Jag kommer att tävla med min kladdkaka! /Vera |
Jag anmäler mig också |
Jag anmäler mig också! :) |
Jag är också gärna med om jag hittar en ugn! |
PM: Kladdkake-KM I skrivandets stund har vi 9 startande i det prestigefyllda Kladdkake-KM. Kul!! Ytterligare anmälningar på plats uppmuntras. Kakor tillsammans med recept lämnas till Trivselgruppen som kommer anonymisera bidragen. En expertjury som bedömer utseende och smak kommer tillsättas på plats och ska bestå av en dam och en herre i fyra olika åldersgrupper; <HD14, HD14 – HD21, >HD21 – HD50; >HD50. Intresse för att vara med i juryn anmäls här eller på plats. Förutom expertjuryns bedömning kommer Trivselgruppen bedöma ”användarvänligheten” (receptets enkelhet, tid i ugn, lätthet att skära/lägga upp). Vinnaren, som kommer utses när alla bidrag bedömts och tillräckligt många är tillbaka från skogen, kommer förutom ära vinna ett fint pris. |
Ansgar vill gärna ingå i juryn, åldersgrupp H>50 |
Tack för alla goda bidrag till kladdkake-KM och grattis till Cecila som tog hem vinsten. Passar på att dela det vinnande receptet, som gärna kan användas vid kladdkake-bak till våra markor. Cecilias kladdkaka/Eksta chokladkaka 100 g smör 2 ägg 2 dl socker 1 dl mjöl 3/4 dl kakao 1 tsk vaniljsocker -Smält smöret i mikro. -Vispa ägg och socker. -Häll smöret i äggsmeten. -Blanda mjöl, kakao och vaniljsocker för sig. -Blanda ner mjöl och kakao i äggsmeten. -Smörj och bröa en stanniolform/springform och häll i smeten. -Grädda i 175 gr i 22 min. -Förvara i kylskåp. För framtida markabak kan trivselkommitén tipsa om att klämma fast bakplåtspapper i springformen, så att kakan släpper lätt från formmen och därmed blir lättare att hantera. Underlättar även vid disk och omm man inte vill så kan man lämna formen hemma |
Blev lite fel på slutet... Skulle stå "om man vill så kan man lämna formen hemma". |
Tack, mycket glad åt detta KM-tecken! Vinsten var tre fina slickepotter i olika storlekar - användbart vid framtida kladdkakebak. Jag gör oftast två kakor åt gången och tycker det är smidigt att använda runda stanniolformar som jag bara lämnar ifrån mig. Men kanske är det dags att prova springform med bakplåtspapper, få se hur det påverkar gräddningstiden... |