Forum
TillbakaPurplePen tips 2025 |
---|
DU som använder Purple Pen för att göra banor och brukar ÅTERANVÄNDA gamla banor, teknikträningar, etc (alltså ÄLDRE ppen-filer). OM dina kartor i baseras på Norrkartors kartor, vilket är fallet med stor sannolikhet, är det bra om du använder Purple Pen version 3.5.0 eller högre (senaste version är 3.5.2 i nuläget) ihop med NYA NORRKARTOR-kartor. Anledningen är att det finns en ny funktion för att flytta alla kontroller (allt banpåtryck som är lila) i Purple Pen - och för att Norrkartors kartor för år 2025 högst sannolikt skiljer sig åt från tidigare år ifråga om var kartans "fixpunkt" ligger sett till det referenssystem SWEREF 99 TM som vi alla använder (ex.vis även i Livelox). Ett exempel: Norrkartors 2025 års "Ursvikskarta":s fixpunkt diffar på ca 1 km i nordlig riktning och ca 100 m i östlig riktning jämfört med vad som gällt 2024 och tidigare. Be mig inte om tekniska förklaringar utan uppgradera Purple Pen och installera enligt ovan. OBS! Det är inget fel på kartorna, det är bara "fixpunktens läge" som ändrats. Be mig heller inte att förklara det i sin tur. Du får gärna läsa om igen och ta orden med VERSALER i extra beaktande :-) Använder du OCAD för banläggning kan du ignorera detta inlägg. OCAD kan hantera SWEREF 99 TM i alla led, men Purple Pen kan det endast delvis. Mvh MagnusA MagnusA 17 mar, 00:44 |
Svar (1 st) |
---|
Delad länk från min Google Drive visar med skärmdump och instruktioner hur ovanstående kan se ut och hur du fixar till det. Som sagt, detta gäller endast om du tänker återanvända gamla ".ppen"-banläggningsfiler ihop med årets Norrkartor-kartor. https://drive.google.com/drive/folders/1iMTAdCHiHzTuDJziGGCgVxV8BqQVRc4y?usp=sharing |