Forum
TillbakaÄndrad mailadress |
---|
Hej. Jag har bytt mailadress och ändrat den på IdrottOnline men man måste tydligen ändra den på fler ställen för att det ska fungera fullt så jag undrar en del över hur man gör det. Jag får fortfarande mail från orienteringssektionen till min gamla mailadress. Mail från Sundbybergs IK får jag också till min gamla mailadress. Mail från Svenska Orienteringsförbundet kommer också till den gamla mailadressen. Är det 3 eller 4 olika databaser som det handlar om och sker det någon informationsöverföring mellan dessa? Mats-Ola Mats-Ola 4 apr 2022 |
Svar (3 st) |
---|
Hej! Gällande Sundbybergs IK och sektionen så är det den mailadress som står i medlemsregistret (MyClub) som klubben använder, så det ska vara samma databas. Vänligen skicka ett mail med de uppgifter som ska ändras till orientering@sik.org. Jag tolkar det som du redan bytt på Idrottonline, men här kommer instruktion ändå: På idrottonline.se klickar du på låset uppe i hörnet och loggar in. När du gjort detta kan du gå till "Min sida" som har den här adressen: https://mypage.idrottonline.se/#MyProfile Klicka sedan på knappen ute till höger "Redigera min profil" och uppdatera e-postadressen i formuläret. Glöm inte att klicka på Spara! När du har gjort detta kan det dröja upp till ett dygn innan nya adressen visas i Eventor. Jag har tyvärr ingen info om förbundets e-postutskick men dessa borde till sist också uppdateras med den nya adressen. Det kan dock också ta ett tag och om du fortfarande saknar några utskick från SOFT föreslår jag att du mailar kansliet på info@orientering.se så får de hjälpa dig vidare. Mvh Johan |
Tack så mycket för informationen Mvh Mats-Ola |
Komplettering: Via IdrottOnline (IO) sker uppdatering av Eventor och via Eventor kan epostutskick ske från Svenska Orienteringsförbundet (SOFT). Kolla "Min sida" / "Mina sidor" i Eventor. Det finns val via kryssruta i Eventor där detta går att styra. Det är två separata system. Eventor erhåller en delmängd av personuppgifterna som skrivits in via IdrottOnline. Ofta sker den överföringen inom en ett par minuter/ngn timme men som Johan skriver kan det ta upp emot ett dygn. De grundläggande personuppgifterna är skrivskyddade i Eventor. IdrottOnline uppdateras via personnummer som matchas mot SPAR, som tar folkbokföringsuppgifter från Skatteverket. Du som har problem med att återställa sitt lösenord till Eventor och aldrig får ett återställningsmail från idrottonline.se kan ha en gammal epostadress registrerad i IdrottOnline. Om du inte kan logga in själv för att byta epost - då kan du kontakta mig, se kontaktinfo här på hemsidan. Via MyClub, centrala medlemsregistret, kommer info från SIK, från kansliet eller från sektionen, precis som Johan beskrivit i första svaret. MyClub har ingen automatisk koppling till andra system. |