Forum
TillbakaInfo om kartfiler och upphovsrätt samt nyttjanderätt |
---|
Hej! Detta skriver jag som kartansvarig och SIK orienterings kartkontakt inom Norrkartor (NK) där vi som klubb är med och betalar 35000 kr/år för att använda Norrkartors kartor fritt till våra träningar. Vi i SIK, Solna OK och övriga norrklubbar får alltså nyttja Norrkartors kartor fritt, medan andra utomstående får betala en slant. Jag är egentligen inte ute efter att komma med pekpinnar, det är ibland kontraproduktivt. Men ikväll när jag letade på nätet efter kartägare för specifika sprintorienteringskartor i helt andra syften råkade jag på detta: Det är Centrum OK som på något sätt återanvänt en Ursvikskarta från 2018 till en träning hösten-2021 (https://www.livelox.com/Events/Show/70579/Tekniktorsdag). Sådant är inte okej, så jag tar "risken" att hänga ut COK och göra en "pekpinne" av detta. Norrkartor gillar absolut inte sådant här, de är informerade tidigare ikväll. Om det är så att COK fått tillåtelse för en träning år 2018 kan man inte sitta och hålla kvar "lånet" till ett senare tillfälle, vilket verkar vara något som nu skett enligt mina första slutsatser. Vad vill jag säga med detta? I spontant skrivna ordalag fungerar nyttjanderätten så här: 1. Andra klubbar som inte är våra "medlemskompisar" inom Norrkartor: Jo, att det är okej för andra icke-Norrkartor klubbar att nyttja våra eller Norrkartors kartor på överenskommet sätt, vilket normalt sett innebär ett "handslag" via e-post och någon slags ekonomisk ersättning för nyttjandet som betalas i efterhand, vanligen mot faktura. Då får man den senast tillgängliga kartan att användas för överenskommet specifikt tillfälle. Har man fått låna en digital karta ska man radera den och digitala kopior efter användandet. Detta gäller även oss själva när vi tränar på andra klubbars kartor - där kartan inte är Norrkartors. Vill man använda kartan igen, då får man fråga om igen om det är okej för kartägaren. 2. Skolors kartbehov: Ifråga om skolor inom kommunen och inom närliggande upptagningsområden tillämpar vi en friare syn, då behoven oftast rör våra egna (sprintritade) kartor. När det gäller sprintkartor får skolor normalt sett en bra PDF-karta som är "amatörframställd" av oss själva. Det är oftast en skolgårdskarta eller en skolkarta med omgivning nära skolan. Den kartan får skolorna använda hur mycket de vill och orkar. När det gäller skolor och Norrkartors traditionella kartor (främst är det då Ursvik som är önskad av skolorna) får de använda en mindre del, ex.vis i en skala som passar skolorna bättre, 1:5000 eller ännu större förstoringar som ryms på en A4. Om någon från Centrum OK läser detta och känner sig "oskyldigt dömd" får man gärna kommentera och hävda sin rätt här. Tills motsatsen påvisats är klubben nu "uthängd" på detta sätt som ett statuerande exempel för ett icke-okej nyttjande. Det ser lika oschysst ut om det är 3-4 deltagare som om det är hundra eller femhundra, när man ser kartan ligga ute på Livelox och det finns inget spår av att klubben verkar ha fått låna kartan av SIK. Jag själv försöker och måste gå före med gott exempel då jag är kartansvarig både inom SIK och inom Stockholm City Cup (SCC), och det är viktigt att veta på vilken stol man sitter, i vilken roll som man har tillgång till vilken karta och hur man får använda densamma. Nu råkade ett SCC-ärende sluta med ett Norrkartor-ärende.... ... och med allt ovan sagt, Trevlig helg! Mvh Magnus MagnusA 23 apr 2022 |
Svar (0 st) |
---|