Forum
TillbakaRapport från WMOC - Veteran VM |
---|
Årets veteran VM (35+) hålls i Spanien med Girona som samlingsplats. Hittills har tre tävlingsdagar av fem klarats av. Lördag sprintkvalificeringslopp. Beroende på antalet deltagare så delar arrangören upp i olika heat. De bästa får springa A-final och övriga B-final eller C final. D v s alla får springa alla lopp. Fyra startande från Sundbybergs IK. Rune Carlsson i H85, Ronny Nordgren i H60, Liselott Kihl i D55 och undertecknad i H65. Endast jag gick till söndagens A-final, övriga fick nöja sig med B-finaler. Rune råkade tyvärr ramla och slå hål på skenbenet. Så det blev ambualans till sjukhus och några stygn i benet. Det kommer att påverka resten av veckan. Själv är jag tämligen nöjd med att (1) komma till A-final bland ca 230 gubbar i klassen. Sedan (2) gick det helt okej i finalen där jag blev 47 av 82 startande. Kul bana! Nästan i klass med SCC. Idag har det varit kval till skogsdistanserna. Samma startande och samma utfall. Undertecknad till A-final i H65 som 20:e i mitt kvalheat. (Ett annat kvalheat vanns av Jörgen Mårtensson.). Övriga till B-final. Terrängen var sandig i botten så alla stigar var lösa och sandiga. Skogen full med grönområden och pinnar. Bra karta men i mitt tycke en lätt kvalbana till 90%. Imorgon är det final på medeldistans. Då har man chansen att avancera resp rasa ner till A-final resp ner till B-final om man hamnar i topp eller botten på resultatlistan imorgon. Sprinten gick i central delarna av Girona med massor med trappor, backar och gränder. Vid finalen var vi t o m upp på stadsmuran och sprang. Skogsdistanserna (kval och medel) går utanför Girona ca 45 minuter ut mot kusten vid orten Pals. Efter kvalet idag gick bussarna mot medelhavet och sol och bad innan vi nu vilar upp på hotellet. Ny rapport kommer efter medelfinalerna imorgon. Håll tummarna! Jan Kihl 12 aug, 17:09 |
Svar (6 st) |
---|
Tack för rapport och grattis till A-finalandet! Vädret har många oroat sig för - hur funkar det i värmen? Var försiktiga och lycka till! |
Värmen finns! Upp mot 36-37 grader på eftermiddan. Det behövs ingen "tjocktröja" vid kvällens middag som f ö intas mellan 20-21 eller så. På morgonen är det helt annorlunda. Då är det svensk högsommar 20-25 men stiger snabbt. Vi har haft tidiga starter. Idag gick vi upp mellan 5.15 och 5.30 för att hinna ut till start kring 09.00. Jag hoppas att min A-final innebär en tidig start till imorgon. |
Man skulle kunna säga att allt med ärmar längre än 0 cm är onödig packning! Täckta ben är dock nödvändigt i skogen om man ska visa sig i shorts/kjol på kvällen (vilket är den mest behagliga klädseln) Som Janne säger, än så länge har värmen under loppen inte varit ett problem, värre i stan på eftermiddagen, då stannar man gärna i sitt svala hotellrum. |
Utfall på dagens medeldistansfinal. Janne kvar i A-finalen efter placering 61 av 81 i H65, Ronny trea i B-finalen H60 och uppflyttad till A-final på fredag. Liselott sjua i B-finalen D55 och "troligen" uppflyttad till A-final på fredag. Rune är fortsatt i B-Final för H85 efter dagens lopp. Summering: tre av fyra i A-final på fredag. Imorgon vilodag med sol och bad mm. |
Ny rapport från Spanien och WMOC 2025. Tuffa banor av löparkaraktär sista dagen. Rune startade inte pga av skada. Ronny lyckades bäst men Liselott var ute längst. Kul att vara med på WMOC men det är för varmt för att riktigt njuta. Nu längtar vi hem. |
Vi har fått det svalare |