Forum
Tillbaka| Alice uttagen i landslaget! |
|---|
|
https://www.orientering.se/utova-och-folj/nyheter/sveriges-trupp-till-jec-i-skottland/ Vi har en landslagslöpare igen! Alice Hellberg är med i truppen till JEC i Skottland. "En trupp på 24 juniorer är uttagen till JEC, Junior European Cup, i Skottland som avgörs 3-5 oktober. ”Vi har som mål att få med oss många fina prestationer och erfarenheter”, säger juniorlandslagets förbundskapten Emma Martner. JEC-truppen 2025 består av 24 löpare samt åtta reserver på hemmaplan. I truppen hittar vi flera löpare med tidigare internationell erfarenhet i blågult, JVM-medaljörer och flera spännande debutanter. – Det har varit en gedigen och utmanande uppgift att ta ut årets JEC-trupp. Det är roligt att se många som visar framfötterna. Det finns både en hög topp och fin bredd i svensk juniororientering. Jag är nöjd med processen och kan presentera en stark trupp, säger förbundskapten Emma Martner. Tävlingarna inleds med en sprint i ett område vid Stirling University som säkerligen kommer bjuda på en del vägval. I skogen väntar storkuperad terräng i området Loch Ard Forest med en del sluttningsorientering och en hel del undervegetation. – Nu ska vi ladda och förbereda oss för tävlingarna i Skottland. Vi har som mål att få med oss många fina prestationer och erfarenheter, för nu och för framtiden. Det finns också goda möjligheter för topplaceringar, säger Emma Martner." Stort GRATTIS och lycka till! Janne Kihl 16 sep, 13:58 |
| Svar (16 st) |
|---|
| Grattis Alice, det här är du värd efter alla fina lopp du gjort. |
|
Välförtjänt Alice! Stort grattis och lycka till i Skottland! |
| Stort grattis Alice!! |
| Stort grattis Alice! Lycka till i Skottland! |
| Vilken härlig utmaning, Alice! Du är redo och det kommer bli roliga nya upplevelser! |
| Stort grattis till uttagningen Alice! Mycket välförtjänt. Heja dig! |
| Stort grattis Alice och lycka till! |
| Stort grattis Alice! |
| Kul Alice! Stort grattis till uttagningen och lycka till! |
| Tack för alla gratulationer och uppmuntrande ord! Det ska bli jättekul och spännande att åka till Skottland :) |
| Wow Alice! Fantastiska nyheter och så roligt. Stort lycka till! |
|
Några har säkert funderat kring när det senast begav sig att Sundbybergs IK hade någon uttagen till ett landslag. Jag har grävt lite bland våra verksamhetsberättelser. Om jag hittat rätt så kan jag ge följande information. Mina kommentarer inom parentes. 2003 kom Klas Englund 10:a på JVM tester klassisk distans (=lång)+(det hette så på den tiden). (Det ledde tyvärr inte till någon landslagsplats.) 2002 kvalade Linda Ericsson in till junior-VM i Spanien där hon kom till final både på kort (medel) och klassisk (lång) distans. 2000 var Karolina Samuelsson (numera Hellberg) uttagen till talanggruppen och med på landslagsläger i Finland. @Karolina, något mer att berätta? 1999 var Karolina med i kontinentallandslaget (svårt ord) och fick vara med på läger i Tyskland, springa B-landskamp i Tjeckien delta på Euromeeting och VM-läger i Finland. 1998 var Karolina uttagen kontinentallandslaget och med på träningsläger i juli. 1997 var Anna Bogren med i A-landslaget och Karolina i juniorlandslaget. Mellan åren 1991 och 1997 så var Anna Bogren med i A-landslaget med bland annat fem VM-medaljer (3 guld, 1 silver och 1 brons) på åtta starter. Men det kräver en helt egen text. Komplettera gärna med egna kommentarer. |
|
Att få åka på olika landslagsläger från 1995-2000 är av de roligaste jag gjort relaterat till orientering och jag har många speciella minnen från dessa resor. Jag fick prova olika terrängtyper runt om i Europa och lärde känna nya vänner som jag fortfarande har kvar. Tyvärr fick jag avbryta min elitsatsning pga. svår kronisk tarmsjukdom men jag är glad över att jag hann uppleva så mycket roligt innan dess. Jag är väldigt tacksam till att klubben sponsrade mina läger så att jag kunde vara med. Ett fint minne är när jag kom hem från junior-VM i Belgien 1997 där jag kommit fyra på kortdistansen (på den tiden fanns inte medeldistans utan det var kortdistans som gällde) och varit med i laget som blev trea på stafetten. Eftersom det andra svenska laget vann stafetten räknades inte mitt lag i officiella resultaten och vi fick inga medaljer. Klubben hade därför tagit fram en egen bronsmedalj som jag tilldelades vid hemkomsten. Väldigt gulligt gjort! |
| Stort! Grattis, välförtjänt! |
|
Nu är det dags för Alice i landslaget, idag sprint och imorgon skogslopp. Ska kunna gå att följas på denna länk https://www.scottish-orienteering.org/documents/results/jec2025/jec-results.html |
| Grattis Alice 16e och 17e plats om jag läst rätt. |