Forum
Tillbaka| Glassträning Trettondag jul, tisdag 6 januari 2026 - Inbjudan - Dags för 2026 års glassträning. |
|---|
|
Anmälan till Glassträning 2026 nedan i denna forumtråd. Traditionen är följande: 1. Träning med karta och tonvikt på hyfsat lättlöpt och lagom lång distans. 2. Fika/mat på Stockholms Pasta- och glasshus, Valhallavägen 155, efter avslutad träning. Frivilligt och för den som orkar. Anmälan till fika/mat behövs inte. Vi ramlar in där allt eftersom vi är klara med träningspasset. Notera följande: - Dessvärre är vårt traditionsenliga område avlyst inför O-Ringen 2027. Vi hade förvisso kunnat samlas och utgå från strax utanför de avlysta området. Dock, i samråd med Bengt har vi bestämt att vi ska inte ta några risker med detta på något vis, vi byter område. - Det finns inte möjlighet till ombyte inomhus eller dusch. Klä dig efter vädret och ta med ombyte/värmande plagg. SAMLING TID / PLATS Parkeringsplatsen vid Kaknästornet. Adress: Mörka Kroken 28. Start efter kl 10:00. Vi siktar på gemensam start. Jag kommer att vara på plats med färdiga kartor. Värdesaker kan jag ta hand medan ni är ute och springer. PARKERING Parkeringsplatsen vid Kaknästornet. P-avgift 40 kr per påbörjad timme. Stockholm Parkering ansvarar för parkeringen. Områdeskod 53. https://www.stockholmparkering.se/anlaggningar/201536/Kaknastornet Följande appar-betallösningar är möjliga: Parkster, EasyPark, ePARK, Mobill Det finns även parkeringsplatser för något lägre kostnad vid Sjöhistoriska museet, Tekniska resp. Etnografiska, därefter 5-6 min snabb gång till Kaknäs (om man genar på slutet). Dock olika parter som ansvarar för parkeringarna och det kan vara andra (begränsade) betalmöjligheter såsom Mobill eller epark/sms som gäller. KARTA Djurgården. Kartägare Hellas Orientering, reviderad av Mårten Boström 2023-2025. Pappersutskrift. Preliminär utskriftsskala 1:10000, A4, Pga detaljrikedom tror jag skala 1:7500 och eventuell A3-utskrift är vettig för äldre ögon. Beror lite på hur banorna blir. Nyttjanderätt via Hellas Orientering. Vi ska betala 15 kr/utskrift. Därav behov av föranmälan så att vi inte skriver ut massa extra kartor. BANOR Fyra olika banor, delvis gemensamma kontroller. Banlängder ca 4, 6, 9, 12 km. Anpassning av banor kan bli aktuell beroende på väderprognos. Stämplingssystem: fritt samvete, inga stiftklämmor, inga SI-pinnar. Stora orienteringsskärmar på den kortaste banan. Det finns andra orienteringsskärmar ute skogen. Våra skärmar är märkta med texten Sundbybergs IK ANMÄLAN Anmälan (i denna tråd på Forum-sidan) = Utskriven karta med färdig bana. Ange antal deltagare och vilken/vilka banor ni vill springa. Anmäl intresse nedan, helst senast söndag 4 jan, kan gå bra även måndag men inte alltför sent. Jag skriver ut kartor den 5 jan. Välkomna! MagnusA Magnus Asplund 23 dec 2025 |
| Svar (19 st) |
|---|
|
Vad kul! Johansson x5 kommer: 1 st 6km, 4 st 12km |
| Det ser vi fram emot. Slars Paulssons beställer 3 st 12 km tack! |
|
en vecka med förkylning/flunsa och sängläge men börjar se ljuset nu och upptäckte att det har snöat när jag idag tittade ut genom fönstret. Jag hoppas på comeback och börjar året försiktigt med en 6km bana. Skynda er nu alla andra och anmäl er till årets första gemensamma träning. |
| Vad kul. Hellberg x 5 kommer. 1 st 6 km, 3 st 9 km och 1 st 12 km. |
| Molly och Danne kommer. De tar gärna 2 st 12 km tack. |
|
Siktar på 9km - tack! |
| Kul, en 12 km tack |
|
En på 12 tack /Ronny |
| Vi tar 1st 12km och två st 9km |
| 2st 6km till mig och Henrik, tack |
| Två 6 km, tack. |
| Kul, jag tar en 6 km tack! |
| 12 km, tack! |
|
Två 9 km till Randi o Cecilia En 6 km till Ansgar |
| Jag tar gärna en 9km, tack! |
|
Kompletterande PM efter att varit ute i terrängen söndag eftermiddag. Samling, start och mål: - Kaknästornets parkering SV delen. - Om du kommer med cykel - bilvägen ut sista biten är isig och ojämn från där city övergår i landsbygd. Om gång-cykelväg norr om bilvägen är plogad välj den, trottoaren på södra sidan närmast muséerna är smal men funkar om du inte möter någon. - Mitt på parkeringen på norra sidan av det låga plankstaketet som delar parkeringen i två halvor var det innan julhelgen och innan all snö en del flaskor och glaskross där inom 1-2 p-rutor. Jag har inte kollat upp det, hoppas att staden har städat upp. Terräng: - Torr snö snitt ca 2 dm i skogen, låg halkrisk. Puder i orörd terräng. - Elljusspår och upptrampade stigar, både större och mindre stigar, något hård knagglig delvis ojämn yta ju fler personer som gått i stråken. Plogade gång/cykelvägar (gc-vägar) bra fast underlag. Bilvägar kan ha isigt underlag under den saltade eller av bilar tillplattade snön. Se upp vid passage över/längs bilvägar (bilar har fyra hjul och bättre balans...) - Alla banor har stora bleka orangevita skärmar på de 7 första kontrollerna samt den sista kontrollen. Bana 4 resp 6 km går övervägande i skog samt gc-väg. Bana 9 resp 12 km har övervägande hårt underlag längs den andra halvan av banorna, och är mindre vindskyddade än 4 och 6. Beror förstås hur blåsigt det blir. - Om du inte fryser om fötterna går dobbskor bra, det funkar bra med vänliga joggingskor om de sitter stadigt om fötterna. Prognosen för tisdag är runt 0 grader så fotfästet kan hinna ändras. Ta dig varsamt fram så du förblir skadefri och varm/förkylningsfri efteråt. |
| Perssons önskar 1st 9km och 2st 6km, tack. |
|
Hej! Fantastikt med Glassträning! Ett måste! Jag och Christian önskar en 4 och en 9 km, tack! |
|
Hej! Jag får summan till följande, Bana Antal Vem 4 km: 1 Janne L 6 km: 11 Johansson x 1, Bengt x 1, Hellberg x 1, Niklas+Henrik H, Erica x 2, J Bursjö, Ansgar, HPZ x 2 9 km: 11 Hellberg x 3, Skantze x 1, Falk x 2, Randi, Cecilia, Mårten, HPZ x 1, Christian L x 1 12 km: 14 Johansson x 4, Slars Paulsson x 3, Hellberg x 1, Molly, Danne, G Bursjö, RonnyN, AnnaF, Tillegård, 37 st |